Mik azok a sütik, és miért fontosak a reklámozás szempontjából?

A webböngészés elengedhetetlen részeként a HTTP cookie-k segítenek a webfejlesztőknek abban, hogy személyesebb és kényelmesebb webhelylátogatásokat biztosítsanak. A cookie-k segítségével a webhelyek emlékeznek Rád, webhelyedre, bejelentkezési adataidra, bevásárlókosaraidra és egyebekre.

Így aztán a reklámipar meglátta a cookie-k használatában rejlő hatalmas lehetőségeket a hirdetések személyre szabására.

Mik azok a sütik?

A cookie-k, amelyeket gyakran HTML cookie-nak, HTTP cookie-nak, internetes cookie-nak vagy böngésző cookie-nak neveznek, kis szöveges fájlok, amelyek az internetet böngésző egyes felhasználók azonosítására szolgálnak. A meglátogatott webhelyeken őshonosak, és a webböngészőn keresztül a felhasználó számítógépén tárolódnak. Lényegében a cookie-k lehetővé teszik, hogy minden webhely felismerje a felhasználót ugyanazon személyként, aki korábban már meglátogatta az oldalt.

Miért süti a süti?

A gyakorlatban, amikor meglátogatsz egy webhelyet, az egy cookie-t dob a számítógépédre. Ez a süti bejelentkezve tart Téged, és nyomon követi tevékenységeidet (például szűrők beállítása az üzletben való böngészés közben vagy a kosárban lévő termékek tárolása). Amikor legközelebb meglátogatod, a webhely tudja, hogy ismét ugyanaz a személy vagy.

Miben különböznek a sütik típusai?

Eltekintve a legnépszerűbb megkülönböztetéstől a harmadik féltől (Third-party) származó és a közvetlen (First party) cookie-k között (ezt alább tárgyaljuk), a HTTP cookie-k feloszthatók a tevékenység időtartamával.

  • A munkamenet-cookie (Session Cokkie) –A Session-süti nem kerül tárolásra a merevlemezen, és törlődik, amint a felhasználó befejezte a webhely böngészését
  • Állandó cookie-k –. A legnépszerűbbek közé tartoznak a nyomkövető cookie-k. Funkcióik közé tartozik a webhelyen végrehajtott változtatások emlékezése, beleértve a nyelvet, témát, kedvenceket, preferált szállítási címeket, fizetési módokat stb.

Third-party vs. First-party cookies

A böngésző sütikben a legnagyobb különbség az, hogy kihez tartozik a cookie. Egyéb technikai különbségek nincsenek, vagyis mindkét süti tulajdonságaiban megegyezik, de eredete és felhasználása eltérő.

A first party cookie-t az a weboldal helyezi el a böngészőnkben, amelyiket mi közvetlenül meglátogatjuk. A gazdagép tartomány hozza létre, és fő célja az egyetlen böngészési munkamenet kezelése. Emlékszik arra, hogy a felhasználók mit csinálnak, a webhely mely részeit keresik fel, és a webhelyen végrehajtott változtatásokat (pl. tételek bevásárlókosárba tételét). A jó webböngészési élmény biztosítása mellett a belső cookie-k olyan analitikai információkat gyűjtenek, amelyekhez csak a webhely tulajdonosa férhet hozzá.

Third Party vagy First Party?

A harmadik féltől származó cookiek – ahogy a neve is mutatja- más domaintől származnak, mint amit éppen látogatunk, tehát nem a közvetlelnül meglátogatott a webhely tulajdonosához, hanem, pl. egy hirdetéstechnológiai platformhoz tartoznak. Ezek fő célja a felhasználói tevékenység nyomon követése az interneten. Legtöbbször online hirdetési tevékenységekhez használják őket.

Hogyan használják a First party cookie-kat a hirdetésekben?

A First party cookie-kat általában nem használják a hirdetésekben. A weboldal tulajdonosának tulajdonát képezik, és csak az említett tulajdonos használhatja őket. Van azonban néhány kivétel. Az első féltől származó adatok adatkezelő rendszerekben tárolhatók. Innentől meg lehet osztani harmadik féllel.

Hogyan használják a harmadik féltől származó sütiket a hirdetésekben?

A harmadik féltől származó cookie-k szerves részét képezik a weboldalaknak. A böngésző ezeket a felhasználó számítógépén tárolja, ami lényegében lehetővé teszi a harmadik felek számára, hogy minden egyedi felhasználóról kiterjedt profilt gyűjtsenek össze a webszerverükön. Ha pedig egy bizonyos reklámcég ismeri egyetlen egyén tartózkodási helyét, olvasási szokásait, érdeklődési körét és legutóbbi vásárlásait, akkor célozhatja és újracélozhatja a hirdetéseket a különböző webhelyek és cégek között, hogy olyan termékek hirdetéseit jelenítse meg, amelyek az egyént valóban érdeklik.

Sütik mindenhol

És hogyan kerül egy harmadik féltől származó cookie a webhelyre? Ez egy egyszerű folyamat. Sok webhely pénzt keres azzal, hogy „területet bérel” a hirdetőknek. Ezért egyszerűen megengedik másoknak, hogy cookie-kat helyezzenek el hirdetés formájában a webhelyükön.

A sütik jók vagy rosszak?

A válasz erre a kérdésre nem egyértelmű. A sütiknek célja van – emlékezni arra, hogy a felhasználó mit és hol csinál, hogy megkönnyítse a zökkenőmentes webböngészést. A sütiknek köszönhetően bejelentkezve maradunk, van egy listánk a kedvenceinkről és kapunk hirdetéseket azokról a termékekről, amelyeket megnéztünk. A cookie-k olyan termékek hirdetéseit jeleníthetik meg a felhasználók számára, amelyeket egyébként is meg akartak vásárolni, de különleges kedvezménnyel.

Jó süti – Rossz süti

Mire képesek a cookie-k:

  • Felhasználói információkat gyűjtenek
  • Nyomon követik a felhasználói viselkedést
  • Emlékeznek azokra a termékekre és hirdetésekre, amelyekre kattintottak
  • Felismerik helyet és az eszközt

Mit nem tudnak a cookie-k:

  • Nem tudnak személyes adatokat szerezni a számítógépről
  • Nem tartalmaznak vírusokat
  • Nem férnek hozzá jelszavakhoz
  • Nem tudnak módostásokat végrehajtani a beállításokban

Miért tűnnek el a harmadik féltől származó böngészős cookie-k?

Third-Party Cookies viszlát!

A webes közösség mindig is szkeptikus volt a felhasználók böngészési szokásairól információkat gyűjtő webszerverekkel kapcsolatban. A sütik ugyanis nem csak a weboldalak működéséhez szükséges információkat tárolnak, hanem az érdeklődési körünkről és interakcióinkról is eltárolják az infókat. Ez pedig érzékeny adatokat és személyazonosításra alkalmas információkat is tartalmazhat.

A felhasználó hozzájárulása nélkül létrehozott cookie-k követhetik az egyéneket az interneten. A GDPR-törvények és -irányelvek ellenére a hozzájárulást kérő előugró ablakok továbbra is úgy készültek, hogy rávegyék a felhasználókat a böngésző cookie-jainak elfogadására.

Ez egy új, magánélet-orientált trendet indított el. Az Apple által 2015-ben elindított böngésző cookie-k egyre kevesebb hatalmat kaptak a felhasználói vezérlés érdekében. Annak ellenére, hogy a reklámtechnológiai iparág támaszkodik az állandó cookie-kra, a piac legnagyobb webböngészői elkezdték komolyan venni ezeket a biztonsági problémákat. Miután az Apple engedélyezte a hirdetések blokkolását a Safariban, más böngészők is egyre szigorúbb cookie-szabályzattal követték egymást.

Mi a reklámozás jövője?

A jövőben a reklámozásban nincs helye harmadik féltől származó cookie-knak. Miután a harmadik féltől származó cookie-alapú hirdetésformátumok a 2010-es években csúcsot értek el, egyre nagyobb tendencia mutatkozott az adatvédelmi szempontokat jobban szem előtt tartó megoldások felé.

Böngészők is reagálnak a Third Party Cookie-al kapcsoaltos aggályokra

Mostanra az összes főbb böngésző korlátozza vagy teljesen megszünteti a harmadik fél követését. Így a régi célzási és újracélzási módszerek már nem működnek. Több hely áll azonban rendelkezésre az alternatív hirdetési megoldások számára, legyen szó belső adatokról, kontextus szerinti célzásról vagy egy még fel nem fedezett technológiáról.

A Google, a Facebook és más technológiai óriások, akiket leginkább érintenek a változások, továbbra is alternatív módszerek után kutatnak.

Következtetés

Ami a hirdetéstechnológiai ipart illeti, keményen dolgozik azon, hogy a böngésző cookie-jait más hatékony hirdetési módszerekkel helyettesítse. Az elmúlt néhány évben egyértelmű volt, hogy a harmadik féltől származó böngésző cookie-k már nem fogadhatók el.

Innovatív és cookie-mentes hirdetésformátumok kezdenek megjelenni. Ezek nemcsak cookie-k vagy egyéb harmadik féltől származó címkék vagy nyomkövetők nélkül juttathatják el az ügyfeleket a kívánt webhelyre, hanem a hagyományos hirdetési formátumoknál hatékonyabban teszik, miközben megőrzik a márkabiztonságot és a felhasználói adatvédelmet.

A link a vágólapra másolva

Szeretnél többet tudni? Érdekel, hogy tudnál oldaladdal több bevételt generálni? Segítünk!

Account Team

Már portfolió tagunk vagy, de kérdésed merült fel? Segítünk!

Customer Success Team

Mint a legtöbb weboldal, az adsinteractive.hu is cookie-kat használ, hogy kellemesebb felhasználói élményben legyen részed. A Hozzájárulok gomb megnyomásával elfogadod az alkalmazásukat. További tudnivalókat a Http-sütikről az adatkezelési tájékoztatóban találhatsz.

Hozzájárulok